Esport nie różni się od tradycyjnych dyscyplin sportowych, jeśli chodzi o rywalizację. Zawodnicy trenują godzinami, ćwiczą na siłowni, stosują diety, doskonalą swoje umiejętności, opracowują strategie. Tak jak w tradycyjnym sporcie wymagane są nie tylko umiejętności manualne, ale także refleks, taktyka oraz zdolność do zespołowego współdziałania. Rozgrywki w grach takich jak „League of Legends” czy „Dota 2” wymagają perfekcyjnej koordynacji i komunikacji między członkami drużyny.
Zjawisko tworzy ogromną społeczność, śledzącą rozgrywki zarówno na żywo, jak i online. Turnieje gromadzą dziesiątki tysięcy widzów na arenach oraz miliony przed ekranami komputerów i urządzeń przenośnych. Portale streamingowe, takie jak Twitch czy YouTube, stały się platformami, na których gracze i zespoły prezentują swoje umiejętności, a widzowie dzielą się wrażeniami, komentując na żywo rozgrywki.
Esport nad Wisłą
Początki esportu w Polsce sięgają lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to pierwsze turnieje organizowane były w kafejkach internetowych przez wąską grupę entuzjastów. Po sukcesie polskich eliminacji do międzynarodowego turnieju WCG, mocnym impulsem do profesjonalizacji zjawiska było zaangażowanie się marki pre-paid Heyah. Założenie w 2005 roku pierwszej polskiej ligi gier komputerowych pod nazwą Heyah Cybersport, z nagrodami wartymi dziesiątki tysięcy złotych spowodowało, że polski esport zyskiwał na znaczeniu.
Obecnie, największe ligowe rozgrywki są prowadzone od kilku lat pod szyldem Polskiej Ligi Esportowej. Spółka Polska Liga Esportowa S.A. właściciel ligi, specjalizuje się w organizowaniu zawodów w różnych tytułach, na każdym stopniu zaawansowania. Relacje z wydarzeń transmitowane są w kilkunastu językach do wielu krajów Europy.
Od kilkunastu lat w katowickim Spodku rozgrywane są także jedne z największych w historii turniejów esportowych pod nazwą Intel Extreme Masters, śledzonych za pomocą transmisji streamingowych przez miliony fanów rozsianych po całym świcie.
… i w Królestwie
Rozgrywki esportowe zyskują olbrzymią popularność także w Królestwie Arabii Saudyjskiej. Wzrost popularności gier komputerowych przekłada się na zainteresowanie esportem.
Arabia Saudyjska, potęga regionu Bliskiego Wschodu, nie pozostaje w tyle w dynamicznie rozwijającym się świecie elektronicznej rozrywki. Kraj zaangażował się w projekty tej branży i nie ukrywa chęci zdobycia pozycji globalnego centrum esportu. Zjawisko stanowi ważny element krajowej inicjatywy Vision 2030, która ma na celu strategiczną dywersyfikację gospodarki państwa.
Jednym z fundamentalnych kroków w tym kierunku jest inwestycja Public Investment Fund (PIF), saudyjskiego rządowego funduszu majątkowego, w kupno udziałów czołowych producentów gier, takich jak Activision Blizzard, Tencent, Nintendo, Take-Two Interactive i EA.
W styczniu 2022 roku grupa inwestycyjna Savvy Games Group, w całości własność PIF, przejęła za 1,5miliarda dolarów ESL Gaming i FACEIT – czołowe organizacje o globalnym zasięgu, tworząc nowy, dominujący konglomerat.
Transakcja zbiegła się w czasie z ogłoszeniem przez Jego Książęcą Mość Księcia Koronnego Arabii Saudyjskiej, Mohammeda bin Salmana bin Abdulaziza Al Sauda „Narodowej strategii dotyczącą gier i esportu”. Plan zakłada przekształcenie kraju do roku 2030 w globalne centrum dla obu tych sektorów.
Arabia Saudyjska nie ma długiej historii esportu, ale szybko ją pisze dzięki znaczącym inwestycjom. Kraj odnosi sukcesy w rywalizacji, zwłaszcza w grze Rocket League, gdzie regionalne zawody MENA zostały dodane do światowych rozgrywek, głównie dzięki dominacji drużyn z Arabii Saudyjskiej i graczy takich jak Khalid „oKhaliD” Qasim i Ahmad „Ahmad” Abdullah. Zawodnicy z Arabii Saudyjskiej odnoszą sukcesy w grze sportowej FIFA (zawodnik Team Falcons Mossad „Msdossary” Aldossary).
Ucieleśnieniem ogromnego sukcesu Królestwa Arabii Saudyjskiej w dziedzinie esportu w minionym czasie, jest niewątpliwie fakt, że Prezydent Saudyjskiej Federacji Sportów Elektronicznych i Intelektualnych (SAFEIS) oraz Arabskiej Federacji eSportu, Jego Królewska Wysokość Książę Faisal bin Bandar bin Sultan, został mianowany wiceprezesem Światowej Federacji Sportów Elektronicznych.
Ambitne plany na przyszłość
W założeniach planu Vision 2030 w ciągu następnej dekady gry i esport będą stanowiły jeden procent przychodów gospodarki kraju. Widać zatem, że strategia dotycząca tej branży jest dobrze zaplanowana i skierowana ku przyszłości, co może przynieść znaczące zyski zarówno dla kraju, jak i nowe możliwości dla światowej społeczności graczy i fanów gier.
Dzięki aktywności i pasji zawodników oraz wsparciu społeczności, esport nie tylko zdobywa uznanie w naszych krajach, ale i definiuje nowe standardy rozgrywek na najwyższym poziomie. Wciąż rozwijająca się nowoczesna forma rozrywki będzie miała duże znaczenie w kształtowaniu kultury w przyszłości zarówno w Polsce, jak i w Arabii Saudyjskiej.
Czekamy z niecierpliwością na emocje, których dostarczą nam nasi cybersporowcy – atleci przyszłości!
Artykuł opublikowany pierwotnie w magazynie Saudi Voice